marți, 18 septembrie 2012

Integrarea in gradinita sau despre cum omul sfinteste locul

A inceput gradinita! Cu o saptamana inainte n-am mai avut liniste nici eu si nici tati. Copilul nostru, autist cu acte in regula, urma sa inceapa gradinita de masa. Inscrierea deja facuta in mai n-a fost o problema mai ales ca dna directoare l-a si vazut atunci si i s-a parut ca David e un copil cu o evolutie foarte buna.
Mai incercasam sa-l integram la Gilau in septembrie 2010, habar nu aveam ca David e autitst. Stiam ca e problematic dar medicul de familie ii dadea inainte: "sa mai asteptam 3 luni, nu are semne de autism"etc
Nici macar insotit de tati David nu s-a integrat, era intr-un colt mereu, intorcand aiurea jucarii, tipa de fiecare data cand alt copil se apropia si incerca sa-i intre in joc.

Am primit diagnosticul, am parasit gradinita din Gilau inspre o noua sansa: Gradinita Speciala Malteza din Cluj. Nu pot sa cred ca au trecut 2 ani in care oamenii minunati de acolo, mai ales Moni, au contribuit decisiv la evolutia lui spectaculoasa! Le sunt profund indatorata ca  mi-au primit copilul, l-au iubit si l-au ajutat!



Anul acesta s-au aratat semnele ca David e pregatit: apetenta pentru copii, jocuri, activitati de grup, dezvoltarea limbajului chiar daca mai persista echolalia, ne-au decis. Moni ne-a incurajat, ne-ar fi fost mult mai greu altfel. Ea inca il ajuta pe David sa-si dezvolte abilitatile necesare pentru gradi.

Si da, ziua cea mare a venit si ne-am dus de la ora 8, nu stiam ca e deschidere oficiala la Liceul din Gilau, la ora 10 :))) Eu cred ca pentru copiii de gradinita ar fi fost mai bine ca deschiderea sa fie o zi in care sa faca un tur al Gradinitei, sa vada sala, educatoarea si nu se asiste la ceremonia de la liceu din care ei oricum nu pricep mare lucru.

Noi n-am stat prea mult la ceremonie si ne-am dus la Gradi unde David a reintalnit-o pe tanti Iulia ingrijitoarea. Tanti Iulia il stia, asa cum era acum 2 ani. Schimbarea i s-a parut radicala.

David a cules papadii si i le-a oferit. Dupa un tur al curtii i-a cerut : "Iulia, da calpa" cand a vrut sa stearga de apa aparatele de joaca din curte. S-a dat pe calusei si tobogan; i s-au alaturat alti 2 copii:" Fetita! Fetita! o striga David pe mai noua lui amica, Daria :)

Si a venit doamna educatoare Ioana care a facut cunostinta cu David, i-am explicat cine e si cum e David si care l-a trecut pe lista de la grupa mijlocie. David i-a oferit si doamnei o papadie si i-a dat un pupic.

Gradi face minuni inainte sa inceapa, cina si micul dejun sunt conditii fara de care David stie ca tanti nu ne primeste la gradi. Asa ca papa tot sau oricum indeajuns ca s-o multumeasca pe mami.

Iar a doua zi de gradi a venit cu o surpriza: d-na educatoare ne-a spus ca ISJ Cluj cere ca toti copiii sa fie repartizati conform varstei iar conform varstei de 4 ani si 10 luni, David e baiat de grupa mare. Mi s-au inmuiat picioarele.

Am asteptat-o pe d-na educatoare Simona care l-a luat in grupa la dansa.

In grupa lui David, cea mare, erau 2 copilasi azi dimineata cand am ajuns: educatoarea l-a pus cu Mihai la masa si i-a dat lego: noi am sters-o englezeste si l-am auzit de pe hol pe David: "pa, tata!"

I-am lasat doamnei  numarul de telefon azi, in caz ca sunt probleme sa ne sune. Au trecut chinuitor cele 4 ore dar telefonul a fost cuminte si n-a sunat.

Asa ca la 12 fara 10 am fost la Gradi.

Cum s-a deschis usa gradinitei, a iesit tanti Iulia ingrijitoarea sa ne spuna ca David s-a dus singur la baie si s-a descurcat perfect. D-na educatoare a iesit sa ne intampine cu un zambet larg spunand ca a fost cuminte si ca acolo unde activitatea depasea nivelul lui David, i-a dat alt joc. 

A observat ca e echolalic uneori ( repeta) si i-am spus sa-l stopeze ferm. La ora mesei David nu mai stia care ii e ruscacelul printre celelate dar l-a recunoscut pana la urma dupa soricei. Tot doamna i-a desfacut sendvisul. 

M-a rugat sa-i duc materiale despre autism si informatii care o pot ajuta sa-l ajute pe David. La asta chiar nu ma asteptam! Mi-a spus ca nu a existat an in toata cariera dansei in invatamant sa nu aiba de-a face cu cel putin un copil atipic si ca o intereseaza mult subiectul autismului si al tulburarilor de comportament. Si ca vrea sa invete :) In aceasta mica comunitate se intampla lucruri frumoase! Omul sfinteste locul, la tara, la Gilau, intr-o gradinita de stat!


Cateva cifre despre autism in familia noastra:

1. 40.000 de km parcursi Gilau-Cluj si retur pentru recuperarea lui David: adica 800 de RON pe luna investiti in motorina cam 13.500 lei pe toate perioada in care am avut masina 
2. 3 ani si 7 luni de pampers pentru David adica aproximativ 7.740 lei 
3. 3 ani si 9 luni de tacere din partea lui David ( a se citi fara limbaj)
4. Primul pipi la olita 10 iunie 2011 :)
5. Prima propozitie simpla 24  decembrie 2011 :" nu cade pomu" ( cel mai frumos cadou de Craciun dar si de ziua  lui mami)
6. 1.000 de ron pe an investiti in aminoacizi, minerale, vitamine menite sa suplimenteze mai ales in perioade de tulburari alimentare
7. aproximativ 2.500 RON/an investiti in terapie individuala
8 cel putin 350 de ore de terapie individuala in ultimii doi ani

Da, autismul costa, dar normalitatea copilui nostru nu are pret! 

Asa ca faceti tot ce este omeneste posibil si investiti in sanatatea copiilor vostri indiferent de resursele voastre mai multe sau mai putine.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu